on20171122

Tillbaka Utbildning & Yrkesinformation Transportyrken Tunnelbanetågsförare Intervju: Jonas - Tunnelbaneförare
Du är här:Hem»Yrkesinformation»Transportyrken»Tunnelbanetågsförare»Intervju: Jonas - Tunnelbaneförare

Intervju: Jonas - Tunnelbaneförare

Intervju: Jonas - Tunnelbaneförare

Intervju med Jonas - Tunnelbanetågsförare:

1) Vad är ditt yrke & vad är dina arbetsuppgifter?

Jag kör tunnelbanetåg på gröna linjen i Stockholm

2) Vilken utbildning har du genomgått för ditt yrke, vart studerade du och hur lång tid tog det

innan du var färdigutbildad? Om du inte har utbildat dig, vilka jobb och erfarenheter har

lett till ditt nuvarande yrke idag?

Yrket föregås av en nio veckor lång internkurs med månadslön

3) Hur tänkte du när du valde ditt yrke / din utbildning? Vad var det som lockade med just

det här yrket?

Jag hade arbetat i skola/fritids med barn och ungdomar innan. Det var ett arbete jag trivdes

mycket bra men samtidigt som det är underbart att jobba med människor är ganska även

krävande. En god än till mig hade arbetat som tunnelbaneförare i två år innan han flyttade

utomlands och jag visste att han hade trivts väldigt bra. Jag ville iväg och resa och det lockade

att arbeta mycket under ett halvår för att sedan kunna göra det. Och det var precis så det blev.

Sedan när jag kom hem så samlade jag till en ny resa. Efter den resan började jag plugga och

jobbade 75 % samtidigt.

4) Hur har din"karriär" sett ut inom ditt yrke och vad finns det för framtida möjligheter till

utveckling eller "karriär"?

Det finns en massa möjligheter att jobba upp sig inom tunnelbanan. Det som krävs är att man

är intresserad. Man kan bli trafikledare eller jobba med personalfrågor som personalledare

eller personalchef. Även facket har diverse halvtidsbefattningar. Så gott som samtliga

personalledarposter är idag besuttna av fd förare. För kvinnor är det betydigt större chans

att avancera då de gärna ser en jämn fördelning samtidigt som kanske bara 20 %

av förarna är kvinnor. Samtidigt ska man veta att lönerna för dem som har dessa

kontorsjobb eller arbetar som trafikledare inte är så mycket högre än de som förarna

har. Det handlar mer om att få göra någonting annat.

5) Har du ändrat yrke eller inriktning under ditt arbetsliv och i så fall hur?

Nej, jag har aldrig haft intresse av att arbeta med något annat inom det här yrket. Jag är inte

intresserad av tunnelbanan i sig utan ser det bara som en försörjning som ger möjlighet att göra andra

saker vid sidan om. En av sakerna jag verkligen uppskattar med arbetet är att när jag är ledig är jag

ledig. Jag tar inte med mig något av jobbet hem. Det vill jag inte ändra på.

6) Vad är roligast med ditt yrke?

Det finns ingenting som är direkt "roligt" med mitt yrke. Däremot är arbetsvillkoren väldigt bra. Jag

jobbar 32 timmar i veckan och har en grundlön på 24000 (ca 25000 from 1 april) Det som är roligt är

att man inte är trött efter jobbet och orkar med en massa andra saker. Inte heller tar man jobbet med

sig hem utan när man är ledig är man ledig.

7) Vad skulle du gärna slippa med ditt yrke?

Den underdogkultur som har funnits under hela den tid jag arbetat där. Några av mina

kollegor ser sig som arbetarklassens sista hjältar trots att vi har världens slappaste yrke. Det

pratet skulle jag gärna slippa. Inte minst för de yrkesgrupper som verkligen arbetar hårt och

engagerat för dåliga pengar, såsom vårdbiträden och förskolelärare.

8) Arbetstid?

 Maxarbetstiden (Varierar beroende på hur länge man

har jobbat och vilka tider man har) är 36 timmar i veckan

9) Är du nöjd med din lön och arbetstider?

Ja, mycket. Fast det första året fick jag ta det som fanns över och det kunde tex vara ett jobb som

började kl 5 på morgonen..

10) Vad skulle du ge för råd till en blivande tunnelbanetågförare?

Det är ett extremt ensamjobb. Man ska verkligen trivas med sig själv och med att vara själv för att

klara av det. Arbetet är väldigt avstressande om man är rätt person och är lugn i sitt sätt. Om man

däremot känner att man kommer ta det som en personlig förolämpning när någon håller i dörrarna

eller ett barn kastar snöbollar på tåget, då bör man välja ett annat yrke.

11) Hur ser behovet ut inom ditt yrkesområde inom den närmaste framtiden?

Just nu är det rusning vad jag förstått i och med att väldigt många blivit av med sina jobb som följd av

lågkonjunkturen

12) Skulle du välja samma yrke om du valde idag?

Ja, jag ser fortfarande inte som att jag "har valt" utan att jag en dag ska gå vidare. Det finns inget

bättre jobb för den som pluggar eller sysslar med någonting annat arbete vid sidan om. Det är även få

yrken utan högskolekompetens som har bättre betalt

13) I efterhand, vad blev som du trodde och vad blev annorlunda?

Det är nog ganska mycket som var som jag trodde faktiskt och är det inte så har jag hunnit

glömma det

Missa inte:

Annat i den här kategori: « Tunnelbanetågförare